Redline MotoBlog

Informacje, publicystyka z motoryzacyjnego świata. Bez zbędnych konwenansów.

piątek, 31 stycznia 2014

Szybkie i nieznane: Williams FW08B

Fot. f1fanatic.co.uk

Ostatnim producentem Formuły 1, który z zainteresowaniem wdrażał układ trzech osi był Williams. Dokładnie ten sam wielki Williams, utytułowany wieloma pucharami mistrza konstruktorów, który z czasem związał się z Renault. Efekty tego mariażu można było spotkać również na drogach publicznych, czego efektem był fenomenalny Clio Williams.

Powróćmy jednak do głównego bohatera, który tak jak March 2-4-0 ma cztery koła napędowe z tyłu. Jeszcze większe zaskoczenie wywołał cel powstania tego auta, ponieważ już w momencie debiutu FW08B nie mógł wziąć udziału w wyścigach Formuły 1 (FIA właśnie wprowadzała zakaz stosowania tego rodzaju pojazdów w wyścigach). Powodem samego zakazu wg. Patricka Heada – inżynier Williamsa – miała być podobno informacja, iż „ktoś w spotkaniu FOCA powiedział, że to zawyżanie kosztów i spowodować ma chaos podczas postojów”.

Head  w imieniu wszystkich pracowników oznajmił, iż wszyscy są zainteresowani jak sprawowałby się sześciokołowy bolid. Trakcja na wolnych zakrętach była wręcz fenomenalna!

Samochód zachowywał się niemal zupełnie neutralnie, co zaskakiwało niemal wszystkich. Najpoważniejszym problemem w konstrukcji bolidu było obniżenie masy dodatkowego balastu. A było co zrzucać, bo FW08B w porównaniu do standardowej wersji był dłuższy o 25 cm. Ostatecznie w 1983 roku projekt został zarzucony ze względu na wspomniany zakaz FIA.

Fot. williamsf1.com
Fot. f1fanatic.co.uk

Fot. flickr.com
Fot. f1fanatic.co.uk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz