Redline MotoBlog

Informacje, publicystyka z motoryzacyjnego świata. Bez zbędnych konwenansów.

piątek, 24 stycznia 2014

Szybkie i nieznane: March 2-4-0

Fot. wikimedia.org

Tyrell i Ferrari nie byli jedynymi producentami w Formule 1, którzy zainteresowali się budową bolidów wyposażonych w trzy osie. Po sukcesie Tyrella P34, March również chciał dołączyć do grona liczących się zespołów dzięki trzyosiowemu pojazdowi. Tak powstał prototypowy model 2-4-0, który w przeciwieństwie do Tyrella miał cztery koła z tyłu. Sama nazwa modelu została zaczerpnięta z kolei i miała oznaczać odpowiednio 2 od liczby kół z przodu, 4 oznaczających ilość kół napędzanych i 0, które znaczy tyle ile znajduje się pod autem kół podporowych.

Sam układ kół miał też inne znaczenie. Projektant Robin Herald uważał, iż układ znany z Tyrella ma taką wadę, iż poprawa aerodynamiki przodu źle wpływa na tył bolidu, gdzie 30-40% oporu powietrza przypada na koła. Dlatego też zdecydowano się na przeniesienie dodatkowej pary na tył, gdzie mogłyby się przydać do napędzania Marcha.

Wszystkie koła miały rozmiar 16 cali, dzięki czemu wg. Heralda 2-4-0 był zgrabniejszy niż konkurencyjne auta i z założenia miał mieć lepszą przyczepność. Ponadto nie było problemu z oponami, gdyż rozmiar kół był standardem w tych czasach. Tarapaty zaczęły się na przełomie lat 1976 i 1977, kiedy March przeżywał załamanie finansowe. Dalsze projektowanie bolidu było stanowczo za drogie, dlatego też zdecydowano się na przejęcie możliwie jak największej liczby części z poprzedniego modelu 761.

Nie mniejszym problemem było też zaprojektowanie przekładni mogącej napędzać obie tylne osie. Skrzynia nie dość, że musiała cechować się jak najmniejszym siłami oporu, to też koniecznością było wzmocnienie jej, co z drugiej strony źle wpływało na masę podzespołu. Ostatecznie bazą przekładni była skrzynia Hewlanda, która została doposażona w nowe obudowy, koła zębate i same zębatki.

Strzałem w kolano dla Marcha okazała się decyzja FIA o zakazie udziału w wyścigach samochodów wyposażonych w sześć kół, dlatego też w kolejnym sezonie zamiast modelu 2-4-0 wystartował model 771, który częściowo opierał się na poprzednim modelu 761.

Fot. wikipedia.org
Fot. modelyf1.ic.cz
Fot. wikimedia.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz