Fot. wikimedia.org |
Tyrell
i Ferrari nie byli jedynymi producentami w Formule 1, którzy zainteresowali się budową bolidów wyposażonych w trzy osie. Po sukcesie Tyrella
P34, March również chciał dołączyć do grona liczących się zespołów dzięki
trzyosiowemu pojazdowi. Tak powstał prototypowy model 2-4-0, który w
przeciwieństwie do Tyrella miał cztery koła z tyłu. Sama nazwa modelu została
zaczerpnięta z kolei i miała oznaczać odpowiednio 2 od liczby kół z przodu, 4
oznaczających ilość kół napędzanych i 0, które znaczy tyle ile znajduje się pod
autem kół podporowych.
Sam
układ kół miał też inne znaczenie. Projektant Robin Herald uważał, iż układ
znany z Tyrella ma taką wadę, iż poprawa aerodynamiki przodu źle wpływa na tył
bolidu, gdzie 30-40% oporu powietrza przypada na koła. Dlatego też zdecydowano
się na przeniesienie dodatkowej pary na tył, gdzie mogłyby się przydać do
napędzania Marcha.
Wszystkie
koła miały rozmiar 16 cali, dzięki czemu wg. Heralda 2-4-0 był zgrabniejszy niż
konkurencyjne auta i z założenia miał mieć lepszą przyczepność. Ponadto nie
było problemu z oponami, gdyż rozmiar kół był standardem w tych czasach.
Tarapaty zaczęły się na przełomie lat 1976 i 1977, kiedy March przeżywał
załamanie finansowe. Dalsze projektowanie bolidu było stanowczo za drogie,
dlatego też zdecydowano się na przejęcie możliwie jak największej liczby części
z poprzedniego modelu 761.
Nie
mniejszym problemem było też zaprojektowanie przekładni mogącej napędzać obie
tylne osie. Skrzynia nie dość, że musiała cechować się jak najmniejszym siłami
oporu, to też koniecznością było wzmocnienie jej, co z drugiej strony źle
wpływało na masę podzespołu. Ostatecznie bazą przekładni była skrzynia Hewlanda,
która została doposażona w nowe obudowy, koła zębate i same zębatki.
Strzałem
w kolano dla Marcha okazała się decyzja FIA o zakazie udziału w wyścigach
samochodów wyposażonych w sześć kół, dlatego też w kolejnym sezonie zamiast
modelu 2-4-0 wystartował model 771, który częściowo opierał się na poprzednim
modelu 761.
Fot. wikipedia.org |
Fot. modelyf1.ic.cz |
Fot. wikimedia.org |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz