Fot. wikimedia.org |
BABS nie był pierwszym samochodem, jaki został zbudowany przez hrabiego Louisa Zborowskiego. Pierwszą konstrukcją, która powstała w celu bicia rekordów prędkości był Chitty Bang Bang.
Szybkie
samochody niemal od zawsze towarzyszyły hrabiemu Louisowi Zborowskiemu.
Bakcylem zaraził go ojciec, który zginął w tracie wyścigu w 1903 roku. Matka
chroniąc Louisa przed traumą po stracie ojca przeniosła się wraz z synem do
Higham Park, niedaleko Canterbury. Niestety po niespełna roku młody Zborowski
zostaje sierotą i w spadku po mamie otrzymuje ogromną fortunę. Wyprowadzka nie
przytłumiła jednak w młodym Lousie ogromnego zapędu do wyścigów samochodowych.
Pierwsze
auto, z niewyobrażalnie długą maską został zbudowany w 1921 roku. Pod względem
konstrukcyjnym samochód opierał się na podwoziu Mercedesa Blitzena. Silnik zaś,
to 6 cylindrowa, lotnicza jednostka Maybacha, której pojemność wynosi 23
(ściślej 23,1) litry. Tym automobilem Zborowski wygrał dwa wyścigi osiągając
podczas jednego z nich prędkość ponad 160 km/h. To było za mało dla hrabiego,
który odciążył auto rezygnując z czterech siedzeń na rzecz dwóch. Zmieniony
został też układ wydechowy, czego końcowym efektem była prędkość na poziomie
190 km/h.
Podczas
jednego z wyścigów Zborowski nie opanował samochodu i rozbił Chitty Bang Banga.
Auto szybko zostało odbudowane i przekazane w ręce synów Artura Conana Doyla,
którzy szybko wycofali się z wyścigów. Sam Zborowski zbudował jeszcze trzy
podobne samochody, zaś ostatnim z nich był wspomniany BABS.
Fot. chitty.org.uk |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz