Redline MotoBlog

Informacje, publicystyka z motoryzacyjnego świata. Bez zbędnych konwenansów.

piątek, 3 stycznia 2014

Szybkie i nieznane: Chitty Bang Bang

Fot. wikimedia.org


BABS nie był pierwszym samochodem, jaki został zbudowany przez hrabiego Louisa Zborowskiego. Pierwszą konstrukcją, która powstała w celu bicia rekordów prędkości był Chitty Bang Bang.

Szybkie samochody niemal od zawsze towarzyszyły hrabiemu Louisowi Zborowskiemu. Bakcylem zaraził go ojciec, który zginął w tracie wyścigu w 1903 roku. Matka chroniąc Louisa przed traumą po stracie ojca przeniosła się wraz z synem do Higham Park, niedaleko Canterbury. Niestety po niespełna roku młody Zborowski zostaje sierotą i w spadku po mamie otrzymuje ogromną fortunę. Wyprowadzka nie przytłumiła jednak w młodym Lousie ogromnego zapędu do wyścigów samochodowych.

Pierwsze auto, z niewyobrażalnie długą maską został zbudowany w 1921 roku. Pod względem konstrukcyjnym samochód opierał się na podwoziu Mercedesa Blitzena. Silnik zaś, to 6 cylindrowa, lotnicza jednostka Maybacha, której pojemność wynosi 23 (ściślej 23,1) litry. Tym automobilem Zborowski wygrał dwa wyścigi osiągając podczas jednego z nich prędkość ponad 160 km/h. To było za mało dla hrabiego, który odciążył auto rezygnując z czterech siedzeń na rzecz dwóch. Zmieniony został też układ wydechowy, czego końcowym efektem była prędkość na poziomie 190 km/h.

Podczas jednego z wyścigów Zborowski nie opanował samochodu i rozbił Chitty Bang Banga. Auto szybko zostało odbudowane i przekazane w ręce synów Artura Conana Doyla, którzy szybko wycofali się z wyścigów. Sam Zborowski zbudował jeszcze trzy podobne samochody, zaś ostatnim z nich był wspomniany BABS.




Fot. chitty.org.uk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz