Redline MotoBlog

Informacje, publicystyka z motoryzacyjnego świata. Bez zbędnych konwenansów.

piątek, 11 października 2013

Szybkie i nieznane: Skoda Spider typ 733

Fot. auta5p.eu

W zeszłym tygodniu dowiedzieliście się, że Skoda od dawna ma doświadczenie w rajdach. Dzisiejszym modelem producent pokazywał, że miał również chrapkę na wyścigi torowe. Patrząc na dzisiejszego bohatera można zacząć podejrzewać, że czeski producent zechciał startować również w Formule 1, czy serii GT1.


Ten, można byłoby pomyśleć rywal Lotusa Eleven zadebiutował w 3 sierpnia 1975 roku podczas wyścigów na torze wyścigowym Schleitz w ówczesnym NRD. Samochód był naprawdę groźny dla swoich konkurentów, czego dowodem były sukcesy w późniejszych wyścigach w Moście (2 miejsce) i Piestanach (zwycięstwo).


Bardzo niskie nadwozie z odsłoniętą kabiną, którą przed wiatrem asekurowała jedynie niska owiewka. Jedyne, co sterczy ponad karoserią, to ogromny tylny spoiler. Obok głowy kierowcy znajdował się pokaźnych rozmiarów wlot powietrza chłodzącego silnik. Dość duże nadkola były podstawą na pionowe lusterka wsteczne. Przednie reflektory – dla poprawienia aerodynamiki – zostały przysłonięte dodatkowo przeźroczystym kloszem. Pomiędzy nimi znalazł się szeroki i niski wlot powietrza, który równie dobrze spełniał rolę również przedniego spoilera.

Silnik montowany centralnie miał pojemność 2 litrów. Ta wolnossąca jednostka rozwijała moc 180 KM, których uwolnienie wymagało rozkręcenie wału korbowego do aż 7 tysięcy razy na minutę. Moc ta, za pośrednictwem 5 biegowej manualnej skrzyni biegów trafiała na tylne koła, a dzięki bardzo niskiej masie własnej wynoszącej dużo poniżej 600 kg, samochód rozpędzał się do 100 km/h w czasie 4 sekund. Prędkość maksymalna (przy długich przełożeniach) wynosiła aż 240 km/h.

Auto brało udział w wyścigach do końca 1975 roku. Ciężko powiedzieć ile zachowało się egzemplarzy 733. Jeszcze większą zagadką może być wartość samochodów. Z całą pewnością jest to jeden z najciekawszych samochodów wyścigowych, jakie miała do zaoferowania prawa strona żelaznej kurtyny.





Fot. motofakty.pl
Fot. auta5p.eu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz