Redline MotoBlog

Informacje, publicystyka z motoryzacyjnego świata. Bez zbędnych konwenansów.

piątek, 4 października 2013

Szybkie i nieznane: Skoda 1100 OHC

Fot. mad4wheels.com


Przeciętnemu Kowalskiemu Skoda będzie kojarzyć się z modelami Fabia i Octavia. Tylko bardziej zorientowani dodadzą jeszcze, że czeski producent bardzo chętnie inwestuje w rajdy i różnego rodzaju wyścigi. Nie mówię tu o serii WRC, czy Kit Car. Pierwszy samochód sportowy z Mlady Boleslav powstał już w drugiej połowie lat 30. XX wieku. Był to model Popular Sport, który już w pierwszym rajdzie Monte Carlo zajął drugie miejsce w swojej klasie (do 1500 cm3).


Prezentowany samochód dużo dalej wykracza poza możliwości Populara. Model 1100 OHC zdecydowanie bardziej wygląda jak futurystyczny bolid z toru Le Mans, bądź wyścigów Formuły 1. Niestety jednak ze względu na brak pieniędzy Skoda nie pojawiła się na wyżej wymienionych wyścigach, dlatego też zainteresowano się rajdami. Auto miało bardzo długi przód (pod którym był silnik) i nie wiele krótszy tył (ze względu na poprawę aerodynamiki). Samochód zaprezentowano w 1957 roku i produkowano przez 3 lata.

Czerwony bolid z mocno napompowanymi błotnikami miał reflektory przykryte przezroczystym kloszem, płaską maskę przyozdobioną wydatnym garbem, niską przednią szybę i aerodynamiczny garb za kierowcą. Tył bardzo przypomina ten z Porsche 550 A Spyder.


Do napędzenia samochodu posłużono się zmodyfikowanym silnikiem z modelu 440 o pojemności 1,1 litra i mocy aż 95 KM. W połączeniu z bardzo lekkim nadwoziem, ważącym nieco ponad pół tony Skoda potrafiła rozpędzić się do grubo ponad 220 km/h, a pokonanie pierwszych 100 km/h trwało nieco ponad 8 sekund.


Auto brało udział przede wszystkim w wyścigach bloku wschodniego – 1100 można było spotkać w Budapeszcie, Leningradzie, czy Pradze. Rok 1958 przyniósł dominację samochodu na wszystkich rajdowych trasach, na których pojawił się. Udział czeskiego producenta w rajdach trwał do 1963 roku. Wtedy producent zachował sobie jeden egzemplarz, zaś resztę sprzedał prywatnym kierowcom. Łącznie powstało 5 samochodów – 3 spidery z nadwoziem wykonanym z laminatu i 2 coupe zbudowane z aluminium.


Fot. flaviendachet.blogspot.com
Fot. flaviendachet.blogspot.com
Fot. mad4wheels.com
Fot. mad4wheels.com
Fot. wallpapers-diq.com
Fot. autowp.ru

Fot. flickr.com


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz