|
Fot. mad4wheels.com |
Przeciętnemu
Kowalskiemu Skoda
będzie kojarzyć się z modelami Fabia i Octavia. Tylko
bardziej zorientowani dodadzą jeszcze, że czeski producent bardzo chętnie
inwestuje w rajdy i różnego rodzaju wyścigi. Nie mówię tu o serii WRC, czy
Kit Car. Pierwszy samochód sportowy z Mlady Boleslav powstał już w drugiej
połowie lat 30. XX wieku. Był to model Popular Sport, który już w pierwszym
rajdzie Monte Carlo zajął drugie miejsce w swojej klasie (do 1500 cm3).
Prezentowany
samochód dużo dalej wykracza poza możliwości Populara. Model 1100 OHC
zdecydowanie bardziej wygląda jak futurystyczny bolid z toru Le Mans, bądź
wyścigów Formuły 1. Niestety jednak ze względu na brak pieniędzy Skoda nie
pojawiła się na wyżej wymienionych wyścigach, dlatego też zainteresowano się
rajdami. Auto miało bardzo długi przód (pod którym był silnik) i nie wiele
krótszy tył (ze względu na poprawę aerodynamiki). Samochód zaprezentowano w
1957 roku i produkowano przez 3 lata.
Czerwony
bolid z mocno napompowanymi błotnikami miał reflektory przykryte przezroczystym
kloszem, płaską maskę przyozdobioną wydatnym garbem, niską przednią szybę i
aerodynamiczny garb za kierowcą. Tył bardzo przypomina ten z Porsche 550 A
Spyder.
Do
napędzenia samochodu posłużono się zmodyfikowanym silnikiem z modelu 440 o
pojemności 1,1 litra i mocy aż 95 KM. W połączeniu z bardzo lekkim nadwoziem,
ważącym nieco ponad pół tony Skoda potrafiła rozpędzić się do grubo ponad 220
km/h, a pokonanie pierwszych 100 km/h trwało nieco ponad 8 sekund.
Auto
brało udział przede wszystkim w wyścigach bloku wschodniego – 1100 można było
spotkać w Budapeszcie, Leningradzie, czy Pradze. Rok 1958 przyniósł dominację
samochodu na wszystkich rajdowych trasach, na których pojawił się. Udział
czeskiego producenta w rajdach trwał do 1963 roku. Wtedy producent zachował
sobie jeden egzemplarz, zaś resztę sprzedał prywatnym kierowcom. Łącznie
powstało 5 samochodów – 3 spidery z nadwoziem wykonanym z laminatu i 2 coupe
zbudowane z aluminium.
|
Fot. flaviendachet.blogspot.com |
|
Fot. flaviendachet.blogspot.com |
|
Fot. mad4wheels.com |
|
Fot. mad4wheels.com |
|
Fot. wallpapers-diq.com |
|
Fot. autowp.ru |
|
Fot. flickr.com |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz